جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرکت صنعتی افشین ماشین

قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها را بشناسیم

قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها را بشناسیم

در گذشته جابجایی مصالح و مواد سنگین کار سختی بود. بنابراین برای اولین بار تاورکرین و یا جرثقیل برجی چوبی توسط یونانی ها ساخته شد. با پیشرفت تکنولوژی آن را از فولاد، چدن، آهن و مستحکم تر ساختند تا به نیروی انسانی کمک کند. در عملیات ساختمانی و صنعت، به صورت گسترده از تاور کرین ها برای جابجایی مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. جرثقیل های برجی اواع بسیاری دارد ولی قسمت های اصلی همه آن‌ها یکسان است. در این مقاله قصد داریم هرچیزی در رابطه با قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها را بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم. شرکت صنعتی افشین ماشین، برای درک دقیق تر و آشنایی با قطعات تاور کرین ها، شما را به خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

اجزاء و قطعات تاور کرین

تاورکرین ها (جرثقیل برجی)، فرم مدرن و پیشرفته اهرم های تعادلی هستند. پایه تاورکرین (پایه تثبیت) در بتن ثابت می‌شود. گاهی نیز به کمک کمربند به قسمت هایی از سازه یا ساختمان مهار می‌شود. تاور کرین ها از چند قطعه اصلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از پایه تثبیت، بازو، بخش ارتفاعی و واحد گردان. هر یک از این قطعات عملکرد خاصی دارند.

قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها را بشناسیم

بهترین ظرفیت برای ارتفاع و بالابری شامل تاورکرین ها می‌باشد و در سطح بسیار عظیم و بزرگی جهت ساخت و ساز برج ها، سدها و ساختمان های بلند قرار می گیرند. با نظارت و کنترل و تایید مهندسین ساختمان و طبق مشخصات فنی مورد نیاز، استقرار اولیه جرثقیل های برجی روی پایه صورت می‌گیرد. قطعه افزایش ارتفاع اغلب با ارتفاعی مختلف با قطعات دیگر دکل به پایه متصل می شود و بعد از آن، سکشن ها روی آن سوار می شوند که باید به وسیله ی پین، اشپیل استاندارد و پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند. بعد از آن نوبت دکل تاور کرین است که به بخش گردان که شامل موتور و چرخ دنده ها است متصل می‌گردد تا گردش تاور کرین را امکان پذیر کند.

  • گردان:

قسمت بالای گردان جرثقیل‌های برجی از سه بخش تشکیل می‌شود. جیب بالابری، بازوی کاری یا فلش که کالسکه و قلاب روی آن به صورت متحرک قرار دارد. جیب کوتاه‌تر که وزنه‌های تعادلی روی آن نصب شده و اغلب راهروهای بازرسی تاورکرین، تابلو برق اصلی و موتور گیربکس اصلی نیز در همین بخش از جرثقیل برجی قرار داده می‌شوند. بخش دیگر را کابین اپراتور تشکیل می دهد. کنترل کننده ها و اهرم ها در همین قسمت هستند. تاور کرین از بخش اپراتوری هدایت می شود.

  • فلش:

مسئولیت باربرداری جرثقیل به عهده بازوی بلندتر یا فلش در تاورکرین است. وزنه های تعادلی در دل بازوی کوتاه می‌باشد و اغلب جنس آن ها از بتن است. نوع قرار گرفتن بلوک های فوق مبتنی بر ارتفاع کاری جرثقیل، طول فلش و ظرفیت کاربری متفاوت است. اپراتور تاور کرین قادر است تاور کرین را از داخل کنترل کرده و یا در بعضی مدل ها این کار از طریق ریموت کنترلی از نقطه ای به نقطه ی دیگر، عملیات باربرداری را انجام دهد. در بیشتر موارد کابین اپراتور در بالای قسمت گردان قرار دارد. در بعضی از مدل ها کابین را روی فلش و یا قسمت پایین تاور کرین نصب می‌کنند.

قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها را بشناسیم

  • قلاب (هوک Hook):

ریگر یا بکسل انداز وظیفه بسته شدن بار و منتقل کردن قلاب (هوک) به بار را به عهده دارد. در برخی از موارد اپراتور دید کافی روی بار ندارد یا مرحله باربرداری در نقطه کور اپراتور است. از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد، استفاده از یک ریگر متخصص و آشنا به اصول ایمنی می‌باشد. به دلیل اشتباه ریگر در نحوه ی بستن درست بار و یا عدم ارتباط مناسب با مشکلاتی مانند گیر کردن قسمتی از بار به میلگردها یا قسمتی از سازه های در حال تولید، حوادثی مرتبط با تاورکرین‌ها رخ می‌دهد. ریگر و اپراتور تاور کرین به طور معمول به وسیله یک بیسیم با یکدیگر ارتباط دارند. اما هر دو  اشخاص فوق بایستی با علامت های استاندارد و معین دیگری آشنا باشند تا اگر ارتباط رادیویی قطع شد و یا سر و صدای محیطی زیاد گردید قادر به استفاده از آن باشند.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت صنعتی افشین ماشین، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو