جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرکت صنعتی افشین ماشین

استاندارد های آسانسور کارگاهی را بدانیم

استاندارد های آسانسور کارگاهی را بدانیم

در گذشته برای جابجایی تجهیزات نیاز به نیروی انسانی بوده، اما حالا می‌توان از امکاناتی همچون آسانسور کارگاهی استفاده کرد. آسانسورها وسایل هیدرولیکی Hydraulics و مکانیکی بزرگی هستند که برای جابجایی افراد و کالاها به صورت عمودی از یک سطح به سطح دیگر در ساختمان و شرایط مشابه استفاده می شوند. این آسانسورها به دلیل قابلیت حمل بار، سرعت بالا، امنیت و دقت در حرکت، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پروژه های مختلف آسانسور های کارگاهی یا بالابر های صنعتی استفاده های بسیار زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم هرچیزی در رابطه با استاندارد های آسانسور کارگاهی را بدانیم و مورد بررسی قرار دهیم. شرکت صنعتی افشین ماشین، برای درک دقیق تر و آشنایی با استاندارد های آسانسور کارگاهی، شما را به خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

آسانسور های کارگاهی و شرایط آن ها

بالابرها و یا آسانسورهای کارگاهی و صنعتی متناسب با سرعت خود، توسط ماشین های کششی یا دنده ای اداره می‌شوند. منظور از کشش این است که نیروی حاصل از یک موتور الکتریکی با اصطکاک بین شیارهای مخصوص شکل رانش یا میله کششی دستگاه و طناب‌ها به سیستم تعلیق طناب چندگانه ماشین و یک وزنه مقابل منتقل می‌شود. از این رو می‌توان گفت که سیستم به کار رفته در آسانسور های کارگاهی ویژگی های خاص خود را دارد. 

الزامات و استاندارد های ایمنی عمومی

کد ایمنی توسط کمیته استاندارد ملی تنظیم و به روز می‌شود و هر کشور صنعتی دارا می‌باشد. در دهه ۱۹۲۰ از زمان شروع این کار،‌ کدهای مختلف به تدریج شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا کرده اند و اکنون اختلافات به طور کلی اساسی نیستند. در عین حال برای افزایش استاندارد های ایمنی عمومی آسانسور های کارگاهی، بخشنامه هایی به عنوان راهنما برای کشورهایی که در تهیه و اصلاح قوانین ایمنی مشارکت دارند،‌ در نظر گرفته شده است. برای انواع مختلفی از حوادث احتمالی با بالابر قوانین ایمنی در نظر گرفته شده است:

  • خرد کردن
  • قیچی
  • زمین خوردن
  • ضربه
  • گیر انداختن
  • آسیب به مواد
  • آتش سوزی
  • برق گرفتگی
  • حوادث ناشی از سایش و حوادث ناشی از خوردگی

استاندارد های آسانسور کارگاهی را بدانیم

افرادی که باید محافظت شوند عبارتند از:

  • کاربران
  • پرسنل تعمیر و نگهداری و بازرسی و افراد خارج از بالابر و اتاق ماشین

اشیایی که باید محافظت شوند عبارتند از:

  • بارهای موجود در ماشین
  • اجزای نصب آسانسور و ساختمان

رعایت اصول فنی و استانداردهای بالابر ها و آسانسورهای کارگاهی دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. کمیته هایی که قوانین ایمنی را تنظیم می کنند باید تصور کنند که همه اجزا به درستی طراحی شده اند،‌ دارای سازه های مکانیکی و الکتریکی صحیح هستند،‌ از مواد با مقاومت کافی و کیفیت مناسب ساخته شده و عاری از نقص هستند. با ایجاد فاصله کافی بین اجزای متحرک و بین قطعات متحرک و ثابت از برش جلوگیری می شود.

بررسی استانداردها و اصول فنی آسانسورهای کارگاهی

برای بهتر شدن شرایط فنی بالابر های صنعتی باید نحوه تجزیه و تحلیل دستورالعمل های پیچیده از راهنمای تولید کننده،‌ طرح،‌ نمودار شماتیک و نمودارهای بلوکی به صورت کامل مورد بررسی قرارگیرد. این در حالی است که برای بهبود اصول فنی باید روش های ارزیابی از قبل صورت گیرد. مانند تجزیه و تحلیل اندازه گیری صحیح برای جایگزینی اجزای در معرض خطر. نیروهای مکانیکی موجود و چگونگی مهار و ایمن کردن آن‌ها مانند نیازهای گشتاور تثبیت کننده های طناب / زنجیر نیز در روند بررسی استاندارد ها و اصول فنی آسانسور های کارگاهی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

استاندارد هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند

باید در بازرسی ها اصول فنی و استاندارد های آسانسور های کارگاهی مورد بررسی دقیق قرار بگیرند، زیرا اهمیت زیادی دارند. استاندارد هایی که در ایران مورد توجه هستند و باید در روند بازرسی ها به آن توجه شود عبارتند از:

  • استاندارد بین المللی ASME-EN81-A17-1
  • استاندارد ۶۳۰۳-۱ مربوط به کشور ایران روند بازرسی در استانداردها و اصول فنی آسانسورهای کارگاهی

استاندارد های آسانسور کارگاهی را بدانیم

هنگام بررسی و بازرسی استانداردها و اصول فنی آسانسورهای کارگاهی، باید به بخش های مهمی اهمیت داده شود، که عبارتند از:

  • بررسی عملکرد سیستم تعلیق کابین بالابر های کارگاهی
  • بررسی شرایط ترمز های ایمنی و گاونر
  • بررسی عملکرد ضربه گیر های بالابر های صنعتی
  • بررسی عملکرد مربوط به قفل ها و درب های حفاظی بالابر های کارگاهی
  • بررسی سیستم های محرکه، ایمنی، کنترلی و الکترونیکی بالابر های کارگاهی

در عین حال باید توجه داشته باشید که پس از پرداخت هزینه های مربوط به استاندارد ها نوبت بازرسی مشخص می شود. اگر هنگام بررسی مشکلات فنی یا تعمیراتی دیده شود، لازم است بازرسی ها تا رفع نقص فنی ادامه پیدا کنند. زمانی که بازرسی تایید شد، گواهی سلامت بالابر های صنعتی ارائه می شود.

علت اهمیت استاندارد ها و اصول فنی آسانسور های کارگاهی

در آخر ما به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا استانداردها و اصول فنی آسانسور های کارگاهی اهمیت دارند؟ در شرایطی که به اصول فنی و استاندارد های آسانسور های کارگاهی توجه نشود، باعث بروز خسارت ها و آسیب های بسیاری می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که بالابر های صنعتی و کارگاهی کاربرد های بسیار زیادی دارند. از این رو روز به روز میزان استفاده از آن ها بیشتر خواهد شد. رعایت موارد فنی برای آسانسور های کارگاهی از بیشترین اهمیت برخوردار است.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت صنعتی افشین ماشین، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو