جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرکت صنعتی افشین ماشین

بررسی استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی

بررسی استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی

در زمان قدیم ساخت سازه هایی با ارتفاع زیاد کار بسیار دشواری بود. همچنین جابجایی مصالح و مواد سنگین کار سختی بود. به همین دلیل برای اولین بار تاورکرین و یا جرثقیل برجی چوبی توسط یونانی ها ساخته شد. در گذر زمان با پیشرفت تکنولوژی آن را از فولاد، چدن، آهن و مستحکم تر ساختند تا به نیروی انسانی کمک کند. استاندارد تاورکرین یا جرثقیل برجی، به عنوان یکی از مهمترین استانداردهای مرتبط با صنعت ساختمان، شامل مواردی مانند ارتفاع، وزن، شعاع تحت پوشش و … است. در این مقاله قصد داریم هرچیزی در رابطه با استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی را مورد بررسی قرار دهیم. شرکت صنعتی افشین ماشین، برای درک دقیق تر و بررسی استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی، شما را به ادامه ی خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

بازرسی تاورکرین یا جرثقیل برجی

برای جلوگیری از خطرات احتمالی در تاورکرین‏ ها، باید بازرسی به طور حتم انجام شود. خطراتی که ممکن است به سبب نقص عملکرد اجزاء جرثقیل و یا نقص در ایمنی تجهیزات باشند، می‌‏توانند توسط بازرسی تاورکرین پیشگیری شوند. علاوه بر بازرسی تاورکرین قبل از راه ‌اندازی اولیه، در صورت هرگونه تغییر در ساختار جرثقیل، بازرسی فنی باید تکرار شود. بازرسی‏ صدور گواهینامه سلامت تاورکرین نیز باید به صورت دوره‌‏ای انجام پذیرند. 

بررسی استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی

تاور کرین در مقایسه با انواع دیگر جرثقیل ها

یکی از پرمصرف ترین انواع جرثقیل های ساختمانی، جرثقیل های برجی هستند که دارای مزایای متعددی نسبت به انواع دیگر جرثقیل های ساختمانی می‌باشد:

  • ظرفیت: ظرفیت بالابری جرثقیل های برجی بسیار بالاتر از دیگر جرثقیل های ساختمانی است. می‌توانند بارهایی با وزن چندین تن را بلند و جابجا کنند، که برای پروژه های ساختمانی در مقیاس بزرگ ایده آل می‌باشد.
  • پایداری: به طور معمول جرثقیل های برجی بر روی یک پایه بتنی به زمین ثابت می‌شوند، که این امر باعث پایدار تر شدن نسبت به سایر جرثقیل های ساختمانی می‌شود. این پایداری به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بارهای سنگین را با دقت بیشتری بلند و جابجا کنند.
  • ارتفاع: این جرثقیل ها مناسب استفاده در ساختمان های بلند و سازه های دیگر می‌باشند. ارتفاع تاور کرین می‌تواند از ۳۰ متر (۱۰۰ فوت) تا بیش از ۲۵۰ متر (۸۲۰ فوت) متغیر باشد.
  • کنترل: متخصصان آموزش دیده جرثقیل های برجی را به صورت دستی و سیستم های کامپیوتری اداره می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا دقت بیشتری در بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین وجود داشته باشد.
  • دسترسی: جرثقیل های برجی دارای دسترسی افقی طولانی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بارها را در یک منطقه بزرگ جابجا کنند. این باعث می‌شود آن‌ها برای سایت‌های ساختمانی که در آن فضا محدود است ایده آل باشند.

بررسی استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی

بازرسی تاورکرین

برای اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی یا برج سازی و… از جرثقیل های برجی یا تاورکرین‌ها استفاده می شود. به دلیل اینکه دامنه کاری بسیار زیادی دارند نمی توان منطقه یا محدوده باربرداری یا بارگیری را خالی از سکنه یا به اصطلاح منطقه را ایمن نمود. برای همین دلیل بازرسی دوره ای این نوع جرثقیل، همچنین استفاده از جرثقیل های بروز و استاندارد دارای اهمیت ویژه ای می باشد. تا از بروز هرگونه حادثه جانی و مالی جلوگیری به عمل آید. بازرسی و صدور گواهینامه تاورکرین را مطابق استاندارد  ASME B30.3 در سه مرحله انجام می‌دهد:

  1. بازرسی و مشاوره قبل از خرید تاورکرین
  2. بازرسی حین نصب تاورکرین
  3. بازرسی پس از نصب تاورکرین

حتما به شما بازرسی قبل از خرید و بازرسی در حین سرویس توصیه می‌شود. علت اصلی این نوع بازرسی‌ها پیدا کردن عدم انطباقی در قطعات اصلی تاورکرین توسط کارشناس و بازرس می‌باشد و باید قبل از نصب تاور کرین موارد عدم انطباق رفع گردد. برطرف کردن برخی از موارد عدم انطباق پس از نصب تاورکرین ممکن است مستلزم صرف هزینه‌های زیادی شود. بازرسی حین نصب شامل بررسی کلیه قطعات اصلی شامل قطعات ارتفاعی (سکشن‌ها)، بازوی جلویی (jib)، بازوی عقبی (conter jib)، وزنه‌های تعادل (counterweight)، کابین، کاج، فنداسیون و …. است. با توجه به اینکه این قطعات هنوز نصب نشده‌اند و روی زمین هستند، بازرس می‌تواند آن‌ها را به راحتی بررسی کرده و چنانچه مورد تایید نباشند در نصب از آن‌ها استفاده نشود.

بررسی استاندارد های تاورکرین یا جرثقیل برجی

مراحل بازرسی تاور کرین

در خصوص نگهداری و همچنین بازرسی تاور کرین سطوح مختلفی از اقدامات وجود دارند. شرکتی که وظیفه نصب را بر عهده دارد باید اقدامات مناسب را در جهت بالابردن ایمنی دستگاه به عمل آورد. در فرآیند نگهداری و بازرسی تاورکرین، کلیه توصیه‏‌های سازنده مبنی بر بازرسی‏ فنی دوره ‌ای و همچنین مطابقت آن‌ها با استاندارد‏های ملی می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرند. بازرسی و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین بر اساس استاندارد ASME B30.3 توسط افراد متخصص انجام می‌پذیرد. بازرسی‌های دوره‌ای ضامن ایمنی تاورکرین بوده و به طور مختصر به شرح ذیل می‌باشد:

  • شناسایی ریسک‌ها و خطرات در حین بازرسی و رفع موانع در زمان بازرسی
  • بازرسی قطعات ارتفاعی دستگاه و تشخیص اصالت آن‌ها
  • شناسایی انواع جرثقیل برجی (تاورکرین) و آشنایی با جدول بار
  • بررسی کلیه مسیرهای دسترسی به قسمت‌های مختلف جرثقیل برجی مانند پله ها، نرده ها و پاگردها از لحاظ ایمنی
  • وجود سیستم ارت مناسب و بررسی مقاومت آن
  • بررسی کلیه اتصالات قطعات ارتفاعی، بازویی جلو، بازویی متعادل کننده، گردان، وزنه های تعادل شامل بررسی پیچ مهره و یا پین و اشپیل
  • بازرسی کابین جرثقیل برجی (تاور کرین) شامل بررسی دید مناسب اپراتور، شیشه ها، صندلی، لیورها، سیستم تهویه، ارتباط بی سیم و ….
  • بررسی وزنه های تعادل و تطبیق وزنه ها با طول بازویی جلو بر اساس کاتالوگ دستگاه
  • بررسی کمربند های ارتفاعی مطابق کاتالوگ دستگاه
  • بررسی قطع کن های اضافه بار و کلید های محدود کننده حرکت قلاب و کالسکه
  • بررسی سیستم های هشدار دهنده
  • انجام تست بار با توجه به جدول بار
  • بررسی عملکرد جرثقیل برجی (تاورکرین) در حرکت گردان، قلاب و کالسکه
 

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت صنعتی افشین ماشین، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو